قبل از هر چیز می خواهم بگویم که بازاریابی «فروش» نیست ! نباید فکر کنید که مدیر بازاریابی همان مدیر فروش است. باید فروش را بخشی از بازاریابی بدانیم. اما در برخی شرکتهای ایرانی، واحد بازاریابی زیرمجموعه فروش بوده است، یعنی واحد فروش از بازاریابی می خواهد که چه کاری انجام دهد ! و این به دلیل آن است که مدیریت نقدینگی را از واحد فروش دریافت می کند ! اما این ارتباط کاملاً غلط است !
واحد فروش باید زیرمجموعه واحد بازاریابی باشد.
بازاریابی یک فرآیند مدیریتی-اجتماعی است که از طریق مبادله کالا و خدمات به امر تامین نیاز و خواسته افراد می پردازد. باید توجه کنیم که بازاریابی یک اتفاق مدیریتی و اجتماعی است ...
بازاریابی یک دانش و علمی است که مشتری را شناسایی می کند و نیازها و خواسته های مشتری را مرتفع می سازد.
باید بین نیاز، خواسته و تقاضا تفاوت قائل شویم.
واژه جذاب و دوست داشتنی بازاریابى نباید به معنى قدیمى آن، یعنى صرفاً فروختن، معنى و تعبیر گردد. معناى جدید این واژه همانا تأمین نیازهاى مشترى است. شرکتهاى امروزى با رقابت شدید و فزایندهاى روبهرو هستند و پاداش از آن شرکتى خواهد بود که بتواند به بهترین نحو ممکن، خواستهاى مشترى را درک و بالاترین منفعت را براى مشتریان هدف خود تأمین کند. در محدوده بازار، این مهارتهاى بازاریابى است که شرکتهاى حرفهاى را از شرکتهاى غیرحرفهاى تفکیک مىکند.